Thursday 31 May 2018

REFLEKSI

at May 31, 2018

REFLEKSI MAKRO 1

Tarikh:

10 April 2018
Kelas:

4 Ibnu Batutta
Matapelajaran:

Kesusasteraan Melayu
Hasil Pembelajaran:

Hasil Pembelajaran

Huraian Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran Utama (HPU)
5.0 Menghuraikan  plot dalam drama

Hasil Pembelajaran Khusus (HPK)
5.1 Menerangkan definisi plot.


5.2 Menerangkan jenis plot.







Aras 1
        i.            Menyatakan definisi plot.

Aras 1
  iv.    Mengenalpasti jenis plot dalam drama Anna.



ABM/bahan sumber yang digunakan:
Mengimbau kembali proses pengajaran dan pembelajaran makro 1 yang pernah dijalankan oleh saya, saya telah menggunakan beberapa alat bantu mengajar atau juga sumber-sumber semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di kelas 4 Ibnu Batutta. Saya telah memulakan pengajaran dan pembelajaran saya menggunakan alat bantu mengajar kerana untuk mewujudkan kesedian belajar murid-murid dalam kelas tersebut dan untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik.
Pada set induksi saya telah menggunakan video yang telah dimuat turun daripada aplikasi youtube. Video tersebut ialah berdurasi selama dua minit mengenai seorang lelaki yang baru sahaja pulang dari luar negara dan memandang rendah kepada infrastruktur, kenderaan dan orang Malaysia. Lelaki tersebut lebih memandang tinggi negara luar walhal dia hanya pergi ke London selama 10 hari sahaja. Tujuan penayangan video ini adalah untuk mewujudukan kesediaan belajar murid dan juga elemen-elemen untuk dikaitkan dengan pembelajaran plot pada hari tersebut. Saya melihat, semua murid memberi tumpuan fokus dan penghayatan yang tinggi semasa tayangan video tersebut. Saya juga menggunakan skrin layar, projektor, LCD dan juga jaringan internet untuk menayangkan video tersebut. Sebagai contohnya:


Pada langkah satu pula, saya telah menggunakan slaid powerpoint untuk menerangkan definisi plot. Bagi menayangkan slaid powerpoint tersebut, saya menggunakan skrin layar, projektor dan juga LCD. Pada langkah satu juga saya menggunakan kad manila “bumi kita”. Murid telah diarahkan oleh saya dalam kumpulan untuk melekatkan definisi plot pada kad manila “bumi kita” tersebut. Bagi melekatkan definisi plot ini, saya telah menyediakan pelekat dan juga sampul yang mengandungi definisi plot tersebut. Penggunaan bahan ini adalah untuk merangsang dan juga menarik minat murid ketika mempelajari definisi plot. Saya melihat kesemua murid 4 Ibnu Batutta seronok dengan penggunaan bahan pengajaran seperti berikut. Sebagai contohnya:


Pada langkah dua, iaitu aktiviti “full remember” saya juga telah menggunakan slaid bagi memberikan penerangan mengenai jenis plot. Untuk memaparkan slaid tersebut saya menggunakan skrin layar, projektor dan juga LCD. Malahan saya juga menggunakan soalan yang dibaca oleh saya dan murid perlu menjawab soalan tersebut selama tiga minit sahaja. Hasil daripada pemerhatian saya, di dapati hanya sekelompok kecil murid 4 Ibnu Batutta kurang memberikan tumpuan dalam melaksanakan tugasan yang diberikan oleh saya kerana kemungkinan soalan yang diberikan oleh saya tidak mengikut aras taksonomi bloom. Saya menggambil langkah untuk mendekati mereka dan memberikan penerangan sekiranya mereka tidak memahami.
Bagi langkah satu, dua dan tiga saya turut menyediakan lembaran kerja sebagai pengukuhan terhadap pembelajaran pada hari tersebut dan juga untuk membuat penilaian bagi menilai tahap penguasaan murid terhadap pembelajaran hari tersebut. Sebagai contohnya:
Lembaran kerja (Langkah 1)

NAMA            :
TARIKH         :          


        Nyatakan  definisi plot secara tepat yang telah anda pelajari.


Lembaran kerja (Langkah 2)
NAMA            :
TARIKH         :
           
Arahan: Kemukakan jawapan ditempat yang disediakan  
              dengan betul.

  1. Senaraikan tiga jenis plot yang telah anda pelajari
  2. Apakah jenis plot yang terdapat dalam drama Anna dan huraikan.
A
L
U
R
M
A
J
U
S
M
R
I
G
S
A
T
P
O
N
G
F
E
U
M
M
H
A
S
N
P
U
R
K
K
D
B
X
B
V
Q
P
B
B
G
F
A
N
A
E
C
A
B
W
E
J
K
E
J
U
S
A
N
F
S
D
T
N
E
R
E
M
K
G
A
N
U
M
M
F
E
Y
P
R
E
C
J
N
T
O
U
O
G
A
L
U
R
C
A
M
P
U
R
A
N
M
O
L
B
K
P
M
H
A
H
K
A
I
K
A
A
X
A
J
O
O
N
K
L
F
B

Lembaran kerja (Langkah 3)

NAMA            :
TARIKH         :

Arahan            : Cari perkataan tersembunyi yang terdiri
                         daripada jenis plot berdasarkan soalan di
                         bawah

SOALAN
1.       Jalinan peristiwa yang ditampilkan mengikut kronologi iaitu dari tahap awal, tahap tengah dan tahap akhir. Alur ini digunakan untuk memberikan kefahaman yang jelas kepada pembaca.
2.      Peristiwa yang dimulai dengan penyelesaian. Kebiasaan alur ini digunakan untuk meceritakan penceritaan masa lampau.
3.      Alur yang diawali dengan klimaks dari cerita dan melihat kepada masa lampau atau masa lalu dan diakhirnya di sudahkan dengan penyelesaian.
Strategi pengajaran yang digunakan hari ini (terangkan bagaimana strategi telah dilaksanakan):

Semasa proses pengajaran dan pembelajaran makro satu yang pernah saya lakukan, sewaktu berhadapan dengan murid di dalam kelas, saya mempunyai pelbagai pilihan strategi yang boleh digunakan. Hal ini demikian kerana terdapat pelbagai jenis murid dengan latar belakang yang berbeza-beza. Oleh itu, saya mengambil inisiatif dengan menggunakan pelbagai strategi ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Antara strategi yang telah digunakan oleh saya dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah berpusatkan guru, berpusatkan murid, berpusatkan bahan dan juga berpusatkan aktiviti.
Strategi berpusatkan guru ini lebih menekankan kepada peranan guru sebagai faktor yang lebih penting dalam situasi pembelajaran. Guru akan memainkan peranannya secara aktif dan perhatian murid tertumpu kepadanya. Strategi ini pernah digunakan oleh saya pada set induksi, langkah satu, langkah dua, dan juga penutup. Pada set induksi, saya yang bertindak sebagai guru telah memulakan pengajarannya dengan menayangkan video untuk menarik minat dan tumpuan murid terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran plot. Murid telah memberikan tumpuan dengan sebaiknya ketika menonton video yang telah ditayangkan oleh saya. Bagi langkah satu strategi berpusatkan guru yang digunakan oleh saya ialah sebelum melakukan segala tugasan, saya telah memberi arahan kepada murid cara-cara untuk melakukan tugasan tersebut dan membuat penerangan definisi plot. Seterusnya, bagi langkah kedua strategi berpusatkan guru ini saya memberi arahan untuk melakukan aktiviti full remember. Akhir sekali, saya turut menggunakan strategi berpusatkan guru ini di dalam sesi penutup. Dalam sesi penutup saya telah mengemukakan soalan untuk dijawab oleh murid mengenai pembelajaran yan diperolehi pada hari tersebut.
Selain strategi berpusatkan guru, saya pernah menggunakan strategi berpusatkan murid semasa proses pengajaran pembelajaran pada makro 1.Strategi pengajaran yang berpusatkan murid ini ialah menekankan lebih banyak peranan dan penglibatan murid dalam sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran. Strategi berpusatkan murid yang pernah digunakan oleh saya iaitu pada set induksi, langkah satu, langkah dua dan juga penutup. Strategi ini dilihat pada set induksi apabila berlaku soal jawab antara guru dan murid iaitu murid disoal oleh guru berkaitan dengan video tersebut. Pada langkah satu, saya telah menggunakan strategi pengajaran yang berpusatkan murid. Hal ini di mana, murid perlu membentuk kumpulan dan mereka perlu bekerjasama dalam melakukan tugasan yang diberikan oleh saya iaitu . Murid mengambil bahagian dan bekerja secara aktif. Dalam melakukan tugasan ini saya hanya bertindak sebagai fasilitator sahaja. Pada langkah dua juga saya menggunakan strategi ini. Murid dikehendaki aktif dalam melakukan setiap tugasan yang diberikan oleh saya iaitu murid perlu peka dengan segala soalan yang dibacakan oleh saya. Akhir sekali pada sesi penutup iaitu murid juga perlu terlibat aktif dalam sesi soal jawab tentang pembelajaran yang diperolehi pada hari tersebut. Saya menggunakan strategi ini dalam proses pengaran dan pembelajaran saya kerana ia akan berkesan. Hal ini telah dipekatakan bahawa dalam dunia pendidikan sekarang dalam proses pengajaran dan pembelajaran strategi berpusatkan murid ialah 100%.
Mengimbau kembali pengajaran yang pernah dilakukan oleh saya dalam pengajaran makro 1, saya menggunakan strategi berpusatkan bahan. Seterusnya, saya juga telah menggunakan strategi pengajaran yang berpusatkan bahan. Strategi berpusatkan bahan ini ialah menekankan lebih banyak kepada peranan dan penggunaan bahan-bahan pengajaran dalam sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran. Namun bahan tersebut mestilah dapat membantu tugas-tugas guru dalam kelas atau membantu murid  melaksanakan pembelajaran kendiri yang berkesan. Saya telah menggunakan strategi pengajaran yang berpusatkan kepada bahan iaitu pada  set induksi. Saya menggunakan video sebagai permulaan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Manakala bagi langkah satu pula saya menggunakan bahan seperti slaid powerpoint dan kad manila “bumi kita” dan juga definisi plot. Bagi langkah kedua, ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, saya telah menggunakan slaid powerpoint yang menerangkan jenis plot dan soalan-soalan yang berkaitan dengan jenis plot dan juga lembaran kerja bagi setiap langkah. Saya mendapati murid 4 Ibnu Batutta lebih kepada pembelajaran menggunakan bahan kerana menggunakan bahan mampu menarik perhatian mereka.
Akhir sekali, saya juga telah menggunakan strategi pengajaran berpusatkan aktiviti. Strategi pengajaran yang berpusatkan aktiviti ialah guru perlu merancang aktiviti yang baik untuk dilaksanankan di dalam bilik darjah. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, saya telah melakukan pelbagai aktiviti iaitu aktiviti “bumi kita” berdasarkan aktiviti “team word web” dan juga aktiviti “full remember”. Dengan kepelbagaian strategi dalam semasa proses pengajaran dan pembelajaran dapat menarik minat dan meningkatkan penguasaan murid 4 Ibnu Batutta dalam sesuatu pembelajaran iaitu pembelajaran plot. Malahan strategi-strategi yang telah digunakan oleh saya ini bertindak sebagai alat penyalur ilmu pengetahuan dan kemahiran secara berkesan.

Adakah hasil pembelajaran saya dicapai? Bagaimana saya tahu?



Objektif pengajaran dan pembelajaran boleh dibuat berdasarkan ABCD iaitu, audien, behavior, condition, degree. Selepas proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, saya melihat objektif pembelajaran saya tercapai dan juga tidak tercapai. Hal ini dapat diketahui oleh saya kerana, pada langkah satu saya mendapati murid dapat melengkapkan definisi plot pada kad manila “bumi kita” berdasarkan aktiviti “team word wed”. Sebelum memulakan aktiviti tersebut, murid diberikan penerangan secara terperinci oleh guru mengenai definisi plot bagi memberikan kefahaman yang jelas kepada murid. Setelah penerangan itu dibuat, murid berada didalam kumpulan untuk berbincang bagi melekatkan definisi yang terabur didalam sampul definisi yang diberikan oleh saya pada kad manila “bumi kita”. Hasil dari penerangan yang diberikan oleh saya, murid 4 Ibnu Batutta dapat melekatkan defnisi plot pada kad manila “bumi kita” melalui aktiviti “team word web”. Kerjasama yang tinggi dalam kumpulan melalui “team word web” untuk melekatkan definisi plot pada kad manila “bumi kita” menjadikan objektif satu tercapai yang dilihat oleh saya.
Tidak semua semasa proses pengajaran dan pembelajaran itu tercapai objektifnya. Hal ini dapat dilihat oleh saya bahawa objektif pembelajaran yang kedua semasa proses pengajaran dan pembelajaran mengenai plot tidak tercapai. Hal ini demikian kerana, semasa aktiviti “full remember”, saya menyediakan soalan dan juga lembaran kerja. Saya membaca soalan yang telah disediakan kepada murid dan murid dikehendaki menjawab soalan itu pada lembaran kerja yang telah diedarkan oleh saya. Masa yang diperuntukkan oleh saya kepada murid 4 Ibnu Batutta untuk menjawab soalan tersebut ialah tiga minit. Hal ini tidak tercapai kerana, tidak semua murid mempunyai tahap kognitif yang sama, malah masa yang diperuntukkan oleh saya juga terlalu singkat mengakibatkan murid sukar untuk menjalankan tugasan yang diberikan oleh saya. Oleh sebab itu, objektif pembelajaran yang kedua semasa proses pengajaran dan pembelajaran mengenai plot tidak tercapai. Saya mestilah mencari inisiatif yang terbaik supaya kedua-dua objektif pembelajaran dapat dicapai oleh murid 4 Ibnu Batutta.

Adakah murid saya melibatkan diri secara produktif /aktif? Kalau ya - bagaimana saya tahu? Kalau tidak – mengapa?

Pembelajaran produktif atau aktif ialah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dapat meningkatkan pencapaian akademik murid. Perkara ini dapat dilihat pada murid 4 Ibnu Batutta. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran murid telah melibatkan diri secara produktif atau juga aktif. Perkara ini dapat diketahui oleh saya kerana pada set induksi, saya telah melakukan soal jawab mengenai video yang ditayangkan untuk merangsang pembelajaran pada hari tersebut. Semasa soal jawab tersebut, murid memberikan kerjasama yang baik iaitu murid menjawab soalan yang telah dikemukakan oleh guru.
Murid juga melibatkan diri secara produktif atau aktif pada langkah satu iaitu melalui aktiviti “bumi kita” berdasarkan aktiviti team word web. Perkara ini dapat diketahui oleh saya iaitu semasa saya mengarahkan murid untuk membentuk kumpulan, murid tersebut bergerak aktif untuk berada dalam kumpulan bagi menjalankan aktiviti yang telah diarahkan oleh saya. Setiap murid menunjukkan komitmen masing-masing walaupun berada dalam kumpulan. Mereka produktif atau aktif juga kerana penggunaan bahan maujud yang menarik. Hal ini dikatakan menarik kerana saya menciptanya bagi menjelaskan definisi plot Semua murid memberikan kerjasama yang baik dalam menentukan definisi yang sesuai untuk dilekatkan pada kad manila “bumi kita” tersebut.
Namun pada langkah kedua murid tidak melibatkan diri secara produktif atau aktif. Ini kerana kemungkinan aktiviti yang dijalankan oleh saya tidak menarik. Ia tidak menarik kerana pada langkah dua saya hanya menggunakan lembaran kerja dan soalan sahaja walaupun menggunakan aktiviti “full remember”. Murid tidak melibatkan diri secara produktif atau aktif juga kerana kemungkinan teknik pengajaran yang digunakan oleh guru terlalu tinggi dan juga penggunaan lembaran kerja yang terlalu susah menyukarkan murid menyelesaikannya. Hal ini berkemungkinan kerana penyampaian saya terhadap aktiviti pada langkah dua itu tidak jelas menyebabkan murid keliru dalam melakukan tugasan yang diberikan. Murid juga turut tidak melibatkan produktif atau aktif pada langkah ketiga kerana pada langkah ketiga saya hanya menyediakan lembaran kerja.
Pada sesi penutup murid melibatkan diri secara produktif dalam menjawab soalan yang dikemukakan. Perkara ini dapat diketahui oleh saya ialah ketika sesi soal jawab pada bahagian penutup murid memberikan kerjasama yang baik. Murid menjawab segala perkara yang telah disoal dan dikemukakan oleh saya.
Adakah saya mengubah rancangan pengajaran saya semasa pengajaran saya? Mengapa?


Seorang guru perlu membuat perancangan bagi proses pengajarannya. Perancangan yang teliti dan komprehensif akan memberikan kesan yang positif kepada pembelajaran murid. Guru perlu merancang dan menyediakan persediaan mengajar sebelum memulakan sesuatu pengajaran. Semasa pengajaran saya terhadap kelas 4 Ibnu Batutta, saya telah mengubah rancangan pengajaran harian saya. Perkara ini dapat dilihat pada langkah dua, murid melengkapkan lembaran kerja. Selepas murid melengkapkan lembaran kerja tersebut murid sepatutnya menukarkan lembaran kerja itu sesamsa sendiri bagi tujuan perbincangan untuk membuat pengukuhan. Namun disebabkan oleh kegagalan saya untuk memberi arahan kepada murid bahawa membuat pertukaran lembaran kerja sesama ahli kumpulan setelah tamat menjawab di dalam kalangan murid-murid, saya telah mengubah rancangan pengajaran saya yang telah dirancang dalam rancangan penjaran harian. Perubahan rancangan pengajaran harian semasa proses pengajaran dan pembelajaran saya disebabkan oleh saya tidak mengingati apa yang telah dirancang.
Apakah bantuan tambahan, sokongan, dan / atau sumber-sumber lain yang dapat pertingkatkan pelajaran ini lagi?

Antara bantuan tambahan atau sumber-sumber lain yang dapat saya merpertingkatkan pelajaran ini lagi ialah semasa mempelajari jenis plot saya ingin membuat penambahbaikan dari segi teknik pengajaran, penggunaan bahan-bahan dan aktiviti supaya dapat memberi kefahaman yang jelas kepada murid. Antara teknik pengajaran yang ingin saya gunakan ialah KAS iaitu teknik kaji dan simpul. Seperti yang diketahui menggunakan teknik pengajaran yang berkesan dan bervariasa akan menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi menarik.
Bagi bahan pula, saya ingin menggunakan bahan yang boleh meransang minda murid untuk mempelajari jenis plot. Hal ini demikian kerana pada langkah satu saya telah menggunakan bahan untuk mempelajari definisi plot. Murid kelihatan aktif mempelajari definisi plot dengan menggunakan kad manila “bumi kita”. Penggunaan bahan yang menarik lebih menarik perhatian dan tumpuan murid untuk mempelajari sesuatu benda antaranya jenis plot.
Selain daripada teknik pengajaran dan juga bahan, saya juga ingin melakukan aktiviti yang melibatkan murid secara produktif dan juga aktif dalam setiap aktiviti yang dilakukan. Hal ini demikian kerana pada langkah pertama saya telah menggunakan aktiviti “team word web”. Melalui aktiviti ini saya melihat murid terlalu produktif dan aktif dalam menjalankan tugasan yang diberikan oleh guru. Aktiviti yang menjadikan murid melibatkan diri secara produktif atau aktif ini akan mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan serta memberikan kefahaman yang jelas.
Jika saya mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini sekali lagi untuk kumpulan murid yang sama, apakah yang saya akan buat secara berbeza? Mengapa?
Sekiranya saya diberi peluang untuk mengajar pelajaran Kesusasteraan Melayu iaitu jenis plot sekali lagi untuk kumpulan murid yang sama iaitu 4 Ibnu Batutta, saya akan menggunakan cara berbeza. Hal ini demikian kerana, saya dapat meningkatkan pengetahuan dan juga kefahaman murid. Malah murid juga akan mendapat pengalaman berlajar secara berbeza-beza. Mendapat pengalaman yang berbeza ini kerana setiap murid mempunyai tahap kebolehan yang berbeza-beza.
Selain itu, saya juga dapat mengajar mereka dengan menggunakan pendekatan yang berbeza-beza. Jika sebelum ini saya menggunakan pendekatan analitik. Namun jika peluang untuk mengajar kumpulan pelajar yang sama, saya akan menggunakan pendekatan mengalami dan menghayati. Pendekatan mengalami dan menghayati ini memerlukan murid untuk berlakon. Melalui berlakon ini murid dapat melibatkna diri secara produktif atau aktif. Kemungkinan melalui ini juga akan menjadikan murid lebih menguasai jenis plot tersebut dengan lebih jelas dan tepat. Malah saya juga akan menerapkan gaya pembelajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Gaya pembelajaran yang akan digunakan ialah gaya pembelajaran kinestetik kerana ia bersesuai dengan pendekatan mengalami dan menghayati.
Apakah teori pengajaran dan pembelajaran yang saya telah praktikan dalam kelas saya? Terangkan dengan ringkas.

Antara teori pengajaran dan pembelajaran yang telah saya praktikan dalam kelas saya ialah teori kognitif. Teori kognitif  ini menekankan kepada proses mental dan segala maklumat yang diterima akan diproses secara aktif untuk membentuk inoformasi baru. Perkara ini boleh dilihat pada set induksi. Pada set induksi saya telah melakukan aktiviti soal jawab iaitu menyoal murid mengenai peristiwa yang murid lihat pada video yang ditayangkan oleh saya. Saya juga menyoal murid 4 Ibnu Batutta berdasarkan pendapatnya mengenai wajar atau ketidakwajaran perkara yang dilakukan dalam video tersebut. Penggunaan teori kognitif ini, saya telah mengutarakan soalan daripada mudah kepada sukar mengikut aras taksnomi bloom yang telah digariskan.

REFLEKSI MAKRO 2

Tarikh:

10 April 2018
Kelas:

4 Ibnu Batutta
Matapelajaran:

Kesusasteraan Melayu
Hasil Pembelajaran:

Hasil Pembelajaran

Huraian Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran Utama (HPU)
5.0 Menghuraikan  plot dalam drama

Hasil Pembelajaran Khusus (HPK)
5.3 Menjelaskan binaan plot dalam drama yang dikaji


5.4 Menghuraikan teknik plot dalam drama yang dikaji





Aras 2
      ii.            Melengkapkan dan melabelkan rajah binaan plot dalam drama yang dikaji
Aras 3
Menghuraikan teknik imbas kembali, imbas muka, saspens, dan kejutan dalam drama



ABM/bahan sumber yang digunakan:
Mengimbau kembali proses pengajaran dan pembelajaran makro 2 yang pernag dijalankan oleh saya, saya telah menggunakan beberapa alat bantu mengajar atau juga sumber-sumber yang telah digunakan oleh saya semasa sei pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Kesusasteraan Melayu mengenai plot di kelas 4 Ibnu Batutta tersebut ialah  pada set induksi, langkah satu, langkah dua, langkah tiga.
Pada set induksi, saya telah menggunakan video yang telah dimuat turun melalui aplikasi youtube. Video yang ditayangkan kepada murid kelas 4 Ibnu Batutta tersebut berdurasi selama dua minit mengenai seorang lelaki yang mengimbau kenangannya ketika kecil yang tergamak menulis surat kepada ayahnya kerana tidak tahan dengan upah sebanyak tiga ringgit malah lelaki tersebut diejek oleh kawan-kawannya kerana upah tersebut. Melalui tayangan video tersebut, saya melihat murid kelas tingkatan 4 Ibnu Batutta memberikan tumpuan dan penghayatan yang tinggi terhadap video tersebut. Tayangan video tersebut juga digunakan untuk mengaitkan topik pembelajaran pada hari tersebut. Bagi menayangkan video, saya telah menggunakan skrin layar, projektor dan juga LCD. Sebagai contohnya:



          Pada langkah satu pula , saya telah menggunakan slaid powerpoint untuk menerangkan binaan plot. Untuk penayangan slaid powerpoint tersebut, saya menggunakan skrin layar, projektor, dan LCD. Dalam langkah satu ini juga “puzzle pintar”. Murid telah diarahkan oleh saya untuk dalam kumpulan untuk melekatkan “puzzle pintar” pada peta alir yang disediakan oleh saya. Bagi melengkapkan kan peta alir tersebut saya menyediakan pelekat dan juga sampul yang mengandungi “puzzle pintar”. Penggunaan bahan ini adalah untuk merangsang dan juga menarik minat murid kelas tingkatan 4 Ibnu Batutta ketika mempelajari binaan plot. Saya mendapati kesemua murid 4 Ibnu Batutta seronok dengan penggunaan bahan pengajaran sepertik berikut. Namun terdapat 4 orang pelajar yang tidak dapat menguasai aktiviti tersebut ketika proses pengajaran dan pembelajaran definisi plot. Contoh bahan yang digunakan seperti yang berikut:

NAMA            :
TARIKH         :
Arahan      : Sila lengkapkan teknik plot berdasarkan     peristiwa dalam drama Anna dengan menggunakan puzzle pintar.




                                                           


Pada langkah dua, melalui aktiviti lakonan kita saya telah menggunakan slaid powerpoint untuk menerangkan teknik plot. Bagi memaparkan slaid tersebut, saya menggunakan skrin layar, projektor dan juga LCD. Di samping itu, saya juga menggunakan beberapa dialog watak dari drama Anna dan juga peta i-think iaitu buih berganda. Hasil daripada pemerhatian saya, di dapati empat orang murid kelas tingkatan 4 Ibnu Batutta tidak mampu melengkapkan peta buih berganda berdasarkan aktiviti lakonan kita tersebut. Hal ini berkemungkinan saya kurang menitik beratkan dari segi kognitif murid. Saya mengambil langkah untuk menggunakan bahan-bahan yang mudah bagi membantu mereka dalam menguasai teknik plot. Contoh dialog watak-watak dalam drama Anaa:

Dr Chan: Hai, saya tak fikir begitu, Anna. Saya tahu Zaki. Dia memang sayangkan Anna. Hanya dia menghadapai masalah mata ibunya. Dan usahanya mahu menebus tanahnya ynag tergadai.

Anna: Saya harap mata Mak Munah akan baik seperti sediakala. Saya harap kasih sayang anak dan ibu ini tambah kuat. Tambah lagi dengan cucunya yang manis, Tina. Saya ini, apalah dktor, mengharapkan sesuatu yang tak kunjung datang. Kadang-kadang saya tak percaya Zaki sampai boleh lupakan saya.
Suara ghaib Thomas Carpentar: Engkau akan tahu nanti, mereka tak sama seperti kita. Aku kira Zak lebih setia kepada ibunya daripa engkau sendiri. Engkau akan ke tepi. Dmikianlah manusia Timur. Cintanya terhadap ibu dan saudaranya lebih daipada manusia Barat. Kita hidup atas kekuatan sendiri-sendiri, tetapi mereka bergotong-royong itulah falsafah hidupnya. Engkau akan tahu nanti, sayang. Waktu itu engkau akan kehabisan air mata. Engkau tak akan sebulu dengan mereka. Ibumu, ibumu sendiri menjadi korban kekejaman mereka sebab bkahwin dengank. Ah, tak sampai hatiku melepaskan engkau pula ke tangannya! Tetapi engkau sendiri berdgil. Apa yang dapat kubuat, sayang selain melepaskan engkau dengan perasaan berat dan dukacita seorang ayah. tai, biarlah, engka akan pulang juga kadaku, akhirnya….

Anna: (bercakap sendirian): Ayah, ayah benar, ayah. Zaki lebih cintakan ibunya daripada anakmu. Zaki tak sayangkan diriku lagi. Zaki lebih speti anak kecil yang baru lahir, ayah. Dia di bawah takluk bunya. Anna seperti tak percaya ini akan terjadi, ayah (menekup mukanya dengan telapak tangan). Maafkan Anna, ayah.

Mak Munah: Jangan pergi, Anna. Engkau tak sayangakan Tina? Ingat Tina, Anna. Dia perlukan kasih sayangmu.

Anna: Taka pa, mak. Mak jagalah Tina bersama-sama Zaki. Lupakan lah Anna. Biarlah Anna pergi. Ini untuk kebaikan kita juga.
Zaki (memerhatiakan sekeliling dan nampak) : Anna!Anna!

Zaki: Nanti! Anna.

Anna: Bukankah sudah ku kata antara kita…..
Zaki: Anna, engkau  terlalu mengikut  perasaanmu. Bertenang, Anna. Cuba kau dengar dulu. Dengar ni, Anna ?
Zaki: Ya, dia perlukan banyak waktu. Ku harap dia akan tahu jga terhadap nilai kasih sayangku, doktor. Walaupun Anna pergi, ibuku mesti melihat dunia kembali. Dan pada engkaulah, doktor kuharap akan memberikan ibuku cahaya hidupnya kembali. Ibuku mesti melihat. Biar dia melihat Tina, cucunya. Dan melihat aku, anaknya kembali.

Dr Chan (dengan tenang): Ya, Zaki. Aku akan cuba sedaya upayaku. Doakan saja. Semuanya dalam kuasa tuhan belaka. Kuharap engkau akan bahagia bukan saja dengan ibumu. Dengan Tina tetapi juga dengan Anna.

Zaki: Kasihan Anna. Aku tak salahkan dia. Anna belum dapat memahami aku doktor.

Dr Chan: Saba, Zaki. Berikan dia waktu yang cukup. Kauhadapilah peristiwa ini dengan tenang. Selepas ini, kuharap engkau akan bahagia, bersama dengan ibumu dan Tina


Seterusnya, bagi langkah tiga pula saya menyediakan lembaran kerja sebagai pengukuhan terhadap proses pengajaran dan pembelajaran teknik plot pada hari tersebut. Malahan lembaran kerja ini juga untuk membuat penilaian bagi menilai tahap penguasaan murid tingkatan 4 Ibnu Batutta. Sebagai contohnya:
NAMA            :
TARIKH         :          
Arahan            : Berdasarkan gambar dibawah, lengkapkan binaan plot mengikut urutan yang betul.

 

                                                                             
NAMA            :
TARIKH         :
Teknik plot merujuk kepada cara atau kaedah pengarang mengembangkan plot cerita supaya menjadi lebih menarik dan 
                                      Rajah 1
Berdasarkan rajah 1, jelaskan teknik plot imbas muka, saspens dan kejutan berdasarkan peristiwa yang terdapat dalam drama Anna

1.      Teknik plot imbas muka

2.      Teknik plot saspens

3.      Teknik plot kejutan
Strategi pengajaran yang digunakan hari ini (terangkan bagaimana strategi telah dilaksanakan):

Semasa proses pengajaran dan pembelajaran makro 2 yang pernah saya lakukan, semasa berhadapan dengan murid di dalam kelas, saya mempunyai pelbagai pilihan strategi yang boleh digunakan. Strategi pengajaran dan pembelajaran  yang telah disarankan  oleh kurikulum baru adalah berpusatkan pelajar. Namun saya menggunakan pelbagai strategi semasa proses pengajaran dan pembelajaran tentang plot iaitu binaan plot dan teknik plot. Hal ini demikian kerana terdapat pelbagai jenis murid dengan latar belakang yang berbeza-beza. Antara strategi yang digunakan saya ialah, berpusatkan guru, berpusatkan murid, berpusatkan bahan dan juga berpusatkan aktiviti.
Pada permulaan iaitu set induksi, saya telah menggunakan strategi berpusatkan guru. Strategi berpusatkan guru ini lebih menekankan kepada peranan guru sebagai faktor yang lebih penting dalam situasi pembelajaran. Guru akan memainkan peranannya secara aktif dan perhatian tertumpu kepadanya. Saya yang bertindak sebagai guru telah memulakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan menayangkan video untuk menarik minat dan tumpuan murid terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran binaan plot dan teknik plot. Jelas terhadap apa dilihat empat orang murid daripada 33 orang murid tingkatan 4 Ibnu Batutta tidak memberikan tumpuan semasa video tersebut ditayangkan. Manakala murid lain memberikan tumpuan dengan baik. Empat orang murid tersebut tidak memberikan tumpuan semasa tayangan video yang ditayangkan kerana saya  hanya memberi focus kepada murid yang menonton video tersebut sahaja. Dalam set induksi ini juga, saya juga menggunakan strategi berpusatkan murid iaitu murid perlu aktif dalam sesi soal jawab yang dilakukan oleh saya mengenai video yang telah ditayanagkan oleh saya. Pada set induksi juga penggunaan strategi berpusatkan bahan oleh saya, iaitu sewaktu melakukan set induksi ini saya telah menggunakan video sebagai ransangan minat murid untuk belajar pada hari tersebut. Aktiviti yang dilakukan pada set induksi ialah aktiviti soal jawab.
Selain itu, mengimbau kembali pengajaran dan pembelajaran dalam makro 2 yang pernah saya lakukan iaitu pada langkah satu saya juga menggunakan keempat-empat strategi dalam pelaksanaan langkah tersebut. Saya telah menggunakan strategi berpusatkan guru iaitu guru memberi penerangan terlebih dahulu mengenai definisi dan jenis plot yang telah dipelajari dan arahan yang perlu dilakukan oleh murid untuk melaksanakan tugasa yang diberikan. Selain itu, saya juga telah menggunakan strategi pengajaran yang berpusatkan murid. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran tersebut, saya turut menggunakan strategi berpusatkan murid. Murid perlu bergiat aktif dalam setiap tugasan yang diberikan oleh saya. Murid perlu bergerak untuk membentuk kumpulan yang diminta. Malah murid pelu bekerjasama antara satu sama lain untuk melaksanakan tugasan yang telah diberikan oleh saya. Penglibatkan murid penting dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Strategi berpusatkan bahan dan aktiviti turut digunakan dalam langkah ini oleh saya semasa proses pengajaran dan pembelajaran makro pengajaran 2. Bahan yang digunakan oleh saya ialah antaranya puzzle pintar, peta alir dan juga lembaran kerja serta slaid berkenaan definisi plot dan binaan plot serta lembaran kerja. Saya menggunakan bahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana ia dapat menarik minat murid untuk belajar. Pelbagai faedah dan manfaat yang diperolehi jika guru-guru menggunakan BBM dalam P&P dan bukan hanya kepada pelajar sahaja bahkan kepada guru itu sendiri. Ia disokong oleh Noordin dan Zainal Abiden (2010) bahawa guru dapat menghasilkan pelbagai BBM yang sesuai dan menarik serta dapat menjana idea yang bernas untuk menentukan aktiviti yang lebih kreatif di dalam P&P. Pelaksanaan strategi berpusatkan aktiviti turut laksanakan oleh saya sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran tersebut. Saya mengarahkan murid membentuk kumpulan dan melaksanakan aktviti secara berkumpulan. Aktiviti yang dirancang oleh saya dalam pengajaran dan pembelajaran tersebut ialah puzzle pintar melalui teknik RAMI. Saya melakukan aktiviti semasa proses pengajaran dan pembelajaran kerana ia memberikan suasana pengajaran dan pembelajaran ceria.
Di samping itu, pada langkah dua pula ialah saya pernah menggunakan strategi berpusatkan guru. Iaitu saya memberi penerangan kepada murid untuk melaksanakan tugasan yang diarahkan oleh saya dan saya juga memberikan penerangan terlebih dahulu mengenai teknik plot kepada murid supaya murid dapat memahami dengan jelas. Mengimbau kembali sesame makro pengajaran ini dijalankan, pada langkah dua juga saya telah menggunakan strategi berpusatkan murid. Perkara ini boleh dilihat ketika murid bergerak aktif membentuk kumpulan untuk melaksanakan tugasan yang diberikan. Selain itu, saya juga telah melaksanakan strategi berpusatkan bahan dan aktivitil. Saya telah menggunakan skrip daripada drama Anna dan juga peta i-think iaitu peta buih. Selain menggunakan bahan tersebut untuk memberikan kefahaman kepada murid, saya turut menggunakan slaid untuk memberikan kefahaman yang lebih jelas sebelum melaksanakan aktiviti yang telah dirancang oleh saya pada langkah dua. Strategi berpusatkan aktiviti turut dipraktikan dalam pengajaran dan pembelajaran makro 2. Saya telah merancng aktiviti yang sesuai pada langkah dua. Aktiviti tersebut ialah lakonan kita. Aktiviti ini perlu dilakonkan oleh wakil dari setiap kumpulan, melalui lakonan ini murid perlu mengisi peta buih berganda yang telah diedarkan.  Saya melaksanakan aktiviti dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana saya yakin ia memberikan kesan yang baik dari segi pembelajaran murid.
Menerusi langkah tiga, saya telah menggunakan strategi berpusatkan bahan sahaja. Saya telah menyediakan lembaran kerja mengenai pembelajaran yang dijalankan. Penyediaan lembaran kerja ini untuk menguji tahap kefahaman murid terhadap binaan plot dan teknik plot. Namun 4 daripada 33 orang masih tidak mampu menguasai pembelajaran iaitu binaan dan teknik plot. Bagi sesi penutup, saya pernah melaksanakan strategi berpusatkan guru dan murid. Iaitu saya telah melakukan soal jawab dengan pembelajaran tersebut. Strategi berpustakan aktiviti ketika sesi soal jawab ialah guru menyediakan soalan yang diberikan  kepada murid untuk murid jawab. Strategi pengajaran penting dalam melaksana proses pengajaran dan pembelajaran. Kepelbagaian strategi yang telah digunakan oleh saya ini  bertindak sebagai alat penyalur ilmu pengetahuan dan kemahiran secara berkesan. Namun segala strategi yang pernah digunakan oleh saya tidak memberikan respon yang baik kerana kemungkinan saya perlu pertingkatkan lagi dari segi penggunaan strategi.
Adakah hasil pembelajaran saya dicapai? Bagaimana saya tahu?



Objektif pengajaran dan pembelajaran boleh dibuat berdasarkan ABCD iaitu, audien, behavior, condition, degree. Selepas proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, saya melihat objektif tidak tercapai. Hal ini dapat diketahui oleh saya kerana, pada langkah satu saya mendapati 4 orang murid daripada 33 orang murid tidak mampu menguasai objektif pembelajaran yang telah dibuat oleh saya. Pada langkah satu saya menggunakan “puzzle pintar”. “Puzzel pintar” tersebut perlu dilekatkan pada peta alir melalui teknik Rami. Sebelum aktiviti tersebut dilaksanakan, saya telah memberikan penerangan terlebih dahulu kepada pelajar berkaitan definisi plot dan juga binaan plot. Akan tetapi murid masih tidak dapat menguasai binaan plot kerana mereka keliru dalam menentukan urutan binaan plot tersebut. Perkara ini menyebabkan objektif satu tidak tercapai.
Pada langkah dua juga terdapat 4 orang murid daripada 33 orang murid tingkatan 4 Ibnu Batutta tidak mampu menguasai objektif pembelajaran yang kedua. Hal ini demikian kerana, kemungkinan penjelasan yang diberikan oleh saya keempat-empat murid tersebut tidak dapat memahami dengan jelas. Selain itu, berkemungkinan juga setiap aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh saya tidak menarik dan membosankan. Kemungkinan juga, lembaran kerja atau tugasan yang diberikan oleh saya tidak mengikut aras taksnomi bloom iaitu dari mudah kepada sukar. Pada langkah kedua ini saya menggunakan dialog berdasakan drama Anna untuk dilakonkan dan melalui lakonan tersebut murid perlu mengetahui teknik plot yang terdapat dalam lakonan tersebut. Perkara ini kemungkinan menyukarkan murid untuk menentukan teknik plot yang menyebabkan objektif kedua tidak tercapai. Keempat-empat murid dari kelas tingkatan 4 Batutta tersebut akan dibuat kajian tindakan supaya mereka dapat mencapai objektif pembelajaran.
Adakah murid saya melibatkan diri secara produktif /aktif? Kalau ya - bagaimana saya tahu? Kalau tidak – mengapa?

Pembelajaran prosuktif atau aktif ialah satu kaedah pembelajaran melalui pemerhatian dan pengalaman amat berkesan. Pembelajaran aktif berlaku apabila pelajar melibatkan diri secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p). Secara umum, pedagogi pembelajaran aktif adalah strategi pembelajaran yang berpusatkan pelajar, guru atau pensyarah bertindak sebagai fasilitator. Murid kelas tingkatan 4 Ibnu Batutta melibatkan diri secara produktif dan aktif semasa proses pengajaran dan pembelajaran yang pernah saya lakukan. Perkara ini dapat dilihat, semasa sesi soal jawab pada set induksi murid 4 Ibnu Batutta menunjukkan semangat yang tinggi untuk menjawab segala pertanyaan yang diajukan oleh saya berdasarkan video yang telah saya tayangkan.
Murid juga kelihatan produktif dan aktif pada langkah satu. Hal ini telah diperhatikan oleh saya apabila saya melakukan aktiviti puzzle pintae melalui teknik Rami. Murid pantas bergerak untuk membentuk kumpulan apabila diarahkan oleh saya. Semasa murid berada dalam kumpulan murid bergitu aktif dan saling bekerjasama untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh saya. Namun terdapat empat orang pelajar yang tidak melibatkan diri secara aktif dan produktif dalam pembelajaran atau dalam aktiviti yang telah dirancangkan oleh saya. Keempat orang murid tersebut tidak begitu minat akan mata pelajaran Kesusasteraan Melayu. Hal ini kemungkinan aktiviti yang dijalankan oleh saya terlalu ringkas serta penerangan yang diberikan oleh saya tidak mencapai kefahaman mereka. Pada langkah ketiga saya hanya menyediakan lembaran kerja, namun keempat murid tersebut itu tidak memberikan respon secara aktif dan tidak melakukan lembaran kerja tersebut. Hal ini berkemungkinan lembaran kerja yang disediakan oleh saya terlalu mudah atau payah.
Pada sesi penutup, murid melibatkan diri secara produktif dalam menjawab soalan yangt dikemukakan. Perkara ini dapat diketahui oleh saya ialah ketika sesi soal jawab pada bahagian penutup murid memberikan kerjasama yang baik. Murid menjawab segala perkara yang telah disoal dan dikemukakan oleh saya.
Adakah saya mengubah rancangan pengajaran saya semasa pengajaran saya? Mengapa?


Mengimbau kembali pengajaran yang pernah saya lakukan ialah saya telah mengubah rancangan pengajaran saya semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini demikian kerana terdapat kekangan yang tidak dapat dielakkan dan juga kerana saya tidak mengingati perancangan yang telah dirancang oleh saya. Seorang guru perlu membuat perancangan bagi proses pengajarannya. Perancangan yang teliti dan komprehensif akan memberikan kesan yang positif kepada pembelajaran murid. Guru perlu merancang dan menyediakan persediaan mengajar sebelum memulakan sesuatu pengajaran. Semasa pengajaran saya terhadap kelas 4 Ibnu Batutta, saya telah mengubah rancangan pengajaran harian saya. Perkara ini dapat dilihat menerusi sesi penutup. Sewaktu sesi penutup saya seharusnya merumuskan pengajaran dan pembelajaran hari tersebut secara terperinci dan mendalam supaya murid dapat menguasai sepenuhnya pembelajaran pada hari tersebut. Saya hanya menutupkan sesi pengajaran tersebut dengan menyatakan kembali apa yang telah dinyatakan oleh murid. Saya juga telah mengubah rancangan pengajaran saya dari segi masa kepada empat orang murid yang tidak mampu menguasai proses pengajaran dan pembelajaran.
Apakah bantuan tambahan, sokongan, dan / atau sumber-sumber lain yang dapat pertingkatkan pelajaran ini lagi?

Antara bantuan tambahan atau sumber-sumber lain yang dapat saya merpertingkatkan pelajaran ini lagi ialah semasa mempelajari binaan plot saya ingin membuat penambahbaikan dari segi teknik pengajaran, penggunaan bahan-bahan dan aktiviti supaya dapat memberi kefahaman yang jelas kepada murid. Antara teknik pengajaran yang ingin saya gunakan ialah saya ingin menggunakan teknik mengingat. Seperti yang diketahui menggunakan teknik pengajaran yang berkesan dan bervariasa akan menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi menarik.
Bagi bahan pula, saya ingin menggunakan bahan yang boleh meransang minda murid untuk mempelajari binaan plot. Hal ini demikian kerana pada langkah satu saya hanya menggunakan bahan yang terlalu mudah dan ringkas menyebabkan murid tidak berminat untuk mempelajari binaan plot. Pada langkah dua pula saya pernah menggunakan dialog dan peta buih berganda. Penggunaan bahan ini terlalu sukar untuk murid menguasai teknik plot. Oleh itu saya bercadang untuk menggunakan bahan yang mudah, ringkas dan senang difahami oleh murid iaitu antaranya empat orang murid yang tidak dapat mengusai binaan dan teknik plot.
Selain daripada teknik pengajaran dan juga bahan, saya juga ingin melakukan aktiviti yang melibatkan murid secara produktif dan juga aktif dalam setiap aktiviti yang dilakukan. Hal ini demikian kerana pada langkah pertama saya telah menggunakan aktiviti
“puzzle pintar” berdasarkan teknik Rami. Melalui aktiviti ini saya perhatikan terdapat empat orang murid yang tidak produktif dan aktif dalam menjalankan aktiviti tersebut. Oleh itu, saya bercadang untuk melaksanakan aktiviti yang terlalu menarik supaya murid melibatkan diri secara produktif atau aktif idalam proses pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini akan mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan serta memberikan kefahaman yang jelas.
Jika saya mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini sekali lagi untuk kumpulan murid yang sama, apakah yang saya akan buat secara berbeza? Mengapa?
Sekiranya saya diberi peluang untuk mengajar pelajaran Kesusasteraan Melayu iaitu binaan plot dan teknik plot sekali lagi untuk kumpulan murid yang sama iaitu 4 Ibnu Batutta, saya akan menggunakan cara berbeza. Hal ini demikian kerana, saya dapat meningkatkan pengetahuan dan juga kefahaman murid. Malah murid juga akan mendapat pengalaman berlajar secara berbeza-beza. Mendapat pengalaman yang berbeza ini kerana setiap murid mempunyai tahap kebolehan yang berbeza-beza.
Selain itu, saya juga dapat mengajar mereka dengan menggunakan pendekatan yang berbeza-beza. Jika sebelum ini saya menggunakan pendekatan global. Namun jika peluang untuk mengajar kumpulan pelajar yang sama, saya akan menggunakan pendekatan analitik. Pendekatan analitik ini tidak menskopkan kepada pendekatan itu sahaja dalam melaksanaka pendekatan sebaliknya bebas. Melalui pendekatan ini murid dapat melibatkan diri secara produktif atau aktif. Kemungkinan melalui ini juga akan menjadikan murid lebih menguasai binaan dan teknik plot tersebut dengan lebih jelas dan tepat. Malah saya juga akan menerapkan gaya pembelajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Gaya pembelajaran yang akan digunakan ialah gaya pembelajaran kinestetik kerana ia bersesuai dengan pendekatan analitik.
Apakah teori pengajaran dan pembelajaran yang saya telah praktikan dalam kelas saya? Terangkan dengan ringkas.

Mengimbau kembali proses pengajaran dan pembelajaran yang pernah saya ajarkan ialah sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran itu berlangsung saya telah mempraktikkan teori pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas ialah teori kognitif. Teori kognitif  ini menekankan kepada proses mental dan segala maklumat yang diterima akan diproses secara aktif untuk membentuk inoformasi baru. Perkara ini boleh dilihat pada set induksi. Pada set induksi saya telah melakukan aktiviti soal jawab iaitu menyoal murid mengenai peristiwa yang murid lihat pada video yang ditayangkan oleh saya. Saya juga menyoal murid 4 Ibnu Batutta berdasarkan pendapatnya mengenai wajar atau ketidakwajaran perkara yang dilakukan dalam video tersebut. Penggunaan teori kognitif ini, saya telah mengutarakan soalan daripada mudah kepada sukar mengikut aras taksnomi bloom yang telah digariskan.

REFLEKSI MAKRO 3


Tarikh:
3 MEI 2018
Kelas:
4 Ibnu Sina
Matapelajaran:

Kesusasteraan Melayu
Hasil Pembelajaran:
















Hasil Pembelajaran

Huraian Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran Utama (HPU)
4.0  Menghuraikan tema dan persoalan dalam puisi..

Hasil Pembelajaran Khusus (HPK)
4.1 Menerangkan definisi tema dan persoalan.

4.2 Menghuraikan persoalan dalam puisi yang dikaji



Aras 1
        i.            Menyatakan definisi tema
    iii.            Menyatakan definisi persoalan.

Aras 2
      ii.            Menerangkan persoalan dalam puisi yang dikaji
ABM/bahan sumber yang digunakan:
Mengimbau kembali proses pengajaran dan pembelajaran makro 3 yang pernah dijalankan oleh saya, saya telah menggunakan beberapa alat bantu mengajar atau juga sumber-sumber lain semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di kelas 4 Ibnu Batutta itu berlangsung. Saya telah memulakan pengajaran dan pembelajaran saya menggunakan alat bantu mengajar kerana bagi mewujudkan kesedian belajar murid-murid dalam kelas tersebut dan juga supaya proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik berbanding sebelum ini.
Pada permulaan iaitu pada set induksi saya telah menggunakan video yang telah dimuat turun daripada aplikasi youtube. Video tersebut ialah berdurasi selama tiga minit mengenai sebuah sketsa yang menggunakan pantun dua kerat secara spontan. Tujuan saya menayangkan video ini adalah untuk mewujudukan kesediaan belajar murid dan juga memberi gambaran untuk dikaitkan dengan pembelajaran mengenai pantun iaitu untuk mengetahui tema dan juga persoalan pada hari tersebut. Saya melihat, semua murid memberi tumpuan dan fokus serta penghayatan yang tinggi semasa saya menayangkan video tersebut. Saya juga menggunakan skrin layar, projektor, LCD dan juga jaringan internet untuk menayangkan video tersebut. Sebagai contohnya:


Pada langkah satu pula, saya pernah menggunakan slaid powerpoint untuk menerangkan definisi tema dan juga persoalan. Bagi menayangkan slaid powerpoint tersebut, saya menggunakan skrin layar, projektor dan juga LCD supaya murid-murid dapat melihat dan memahami dengan apa yang disampaikan oleh saya. Pada langkah satu juga saya menggunakan pantun Resam Hidup Manusia yang di sediakan oleh saya. Murid telah diarahkan oleh saya dalam kumpulan untuk berbincang bagi mengetahui maksud pantun dan perlu mencatat di atas kertas pantun tersebut. Penggunaan bahan ini adalah untuk merangsang dan juga menarik minat murid ketika mempelajari tema dan persoalan dalam pantun tersebut. Saya melihat kesemua murid 4 Ibnu Sina seronok dengan penggunaan bahan pengajaran seperti berikut. Sebagai contohnya:
Resam Hidupa Manusia (Pantun Dua Kerat)

Banyak udang banyak garam,
Banyak orang banyak ragam.

Lain dulang lain kakinya,
Lain orang lain hatinya.

Lain ulu lain parang,
Lain dahulu lain sekarang.

Ada ubi ada batas,
Ada budi ada balas.

Orang berbudi kita berbahasa,
Orang memberi kita merasa.

Tak tumbuh tak melata,
Tak sungguh orang tak kata.

Sebab pulut santan binasa,
Sebab mulut badan binasa.

Pagi petang siang malam,
Hati terang senang faham.

Pada langkah dua, iaitu aktiviti read, highlight and write, saya juga telah menggunakan kertas pantun Resam Hidup Manusia. Murid perlu membaca, mewarna dan menulis persoalan yang telah djumpainya ke dalam ayat yang lengkap selama 10 minit. Hasil daripada pemerhatian saya, kesemua murid 4 Ibnu Sina memberikan tumpuan dalam melaksanakan tugasan yang diberikan oleh saya. Sekiranya mereka tidak memahami pantun tersebut, saya menggambil langkah untuk mendekati mereka dan memberikan penerangan sekiranya mereka tidak memahami.
Bagi langkah tiga saya turut menyediakan lembaran kerja sebagai pengukuhan terhadap pembelajaran pada hari tersebut dan juga untuk membuat penilaian bagi menilai tahap penguasaan murid terhadap pembelajaran hari tersebut. Sebagai contohnya:
Lembaran kerja (Langkah 3)

NAMA            :
TARIKH         :          


Arahan: Jelaskan definisi tema dan persoalan .

1)      Tema:
 


2)      Persoalan:
 


Lembaran kerja (Langkah 3)
NAMA            :
TARIKH         :
Burung kekek burung di hutan,
Terbang naik berlegar-legar;
Marilah encik marilah tuan,
Barang baik baru keluar.

Hari Jumaat pergi memukat,
Orang menangguk ikan di kali;
Minta maaf belum berhajat,
Datang menengok, bukan membeli.

Empat lima kuda di medan,
Kuda tengkot ke depan juga;
Bukan panglima rupanya tuan,
Makanya takut masuk berniaga.

Kuda tengkot menang berlumba,
Lompat bertangkup keempat kaki;
Mengapa takut masuk berniaga?
Kurangkah sanggup sifat lelaki.

Penakut sungguh rupanya ikan,
Umpan di kail lari menepi;
Kedekut sungguh tuan nak makan,
Makanan baik tidak terbeli
Kalau mengail ikan tenggiri,
Umpan di taut ikannya bilis;
Makanan baik tidak terbeli,
Sayang takut duitnya habis!

Air hangat air bertapis,
Tuangkan saya agak secawan;
Sayang sangat duitnya habis,
Kurang tenaga tidak melawan.

Pasang panjut keliling rumah,
Bunga api di tengah laman;
Bukan kedekut, bukanya lemah,
Cumanya hati belum berkenan.

Dari Medan ke Sibolga,
Padi di Langkat bawa ke Deli;
Kasih bukan barang berniaga,
Hati tak dapat dijual bli.

           
Arahan: Berdasarkan rajah 1, berikan tiga persoalan dan kaitkan persoalan tersebut untuk mengemukakan tema.








Strategi pengajaran yang digunakan hari ini (terangkan bagaimana strategi telah dilaksanakan):

Semasa proses pengajaran dan pembelajaran makro pengajaran tiga yang pernah saya lakukan, Saya menggunakan pelbagai jenis strategi. Hal ini demikian kerana terdapat pelbagai jenis murid dengan latar belakang yang berbeza-beza. Oleh itu, saya mengambil inisiatif dengan menggunakan pelbagai strategi ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Antara strategi yang telah digunakan oleh saya dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah berpusatkan guru, berpusatkan murid, berpusatkan bahan dan juga berpusatkan aktiviti.
Strategi berpusatkan guru ini lebih menekankan kepada peranan guru sebagai faktor yang lebih penting dalam situasi pembelajaran. Guru akan memainkan peranannya secara aktif dan perhatian murid tertumpu kepadanya. Strategi ini pernah digunakan oleh saya pada set induksi, langkah satu, langkah dua, dan juga penutup. Pada permulaannya iaitu set induksi, saya bertindak sebagai guru telah memulakan pengajarannya dengan menayangkan video untuk menarik minat dan tumpuan murid terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran mengenai pantun iaitu dari segi tema dan persoalan. Murid memberikan tumpuan dengan sebaiknya ketika menonton video yang telah ditayangkan oleh saya. Bagi langkah satu strategi berpusatkan guru yang digunakan oleh saya ialah sebelum melakukan segala tugasan, saya telah memberi arahan kepada murid cara-cara untuk melakukan tugasan tersebut dan membuat penerangan definisi tema dan juga . Seterusnya, bagi langkah kedua strategi berpusatkan guru ini saya memberi arahan untuk melakukan aktiviti read, highlight and write,. Akhir sekali, saya turut menggunakan strategi berpusatkan guru ini di dalam sesi penutup. Dalam sesi penutup saya telah mengemukakan soalan untuk dijawab oleh murid mengenai pembelajaran yan diperolehi pada hari tersebut.
Selain strategi berpusatkan guru, saya pernah menggunakan strategi berpusatkan murid semasa proses pengajaran pembelajaran pada makro pengajaran tiga. Strategi pengajaran yang berpusatkan murid ini ialah menekankan dengan lebih memberi peranan dan penglibatan murid dalam sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran. Strategi berpusatkan murid yang pernah digunakan oleh saya iaitu pada set induksi, langkah satu, langkah dua dan juga penutup. Strategi ini dilihat pada set induksi apabila berlaku soal jawab antara guru dan murid iaitu murid disoal oleh guru berkaitan dengan video tersebut. Berdasarkan video yang telah ditayangkan, saya bersoal jawab dengan murid mengenai apakah genre yang terdapat. Pada langkah satu, saya telah menggunakan strategi pengajaran yang berpusatkan murid. Hal ini di mana, murid perlu membentuk kumpulan dan mereka perlu bekerjasama dalam melakukan tugasan yang diberikan oleh saya. Murid mengambil bahagian dan bekerja secara aktif. Dalam melakukan tugasan ini saya hanya bertindak sebagai fasilitator sahaja. Pada langkah dua juga saya menggunakan strategi ini. Murid dikehendaki aktif dalam melakukan setiap tugasan yang diberikan oleh saya iaitu murid perlu peka dengan segala arahan yang ditetapkan oleh saya. Akhir sekali pada sesi penutup iaitu murid juga perlu terlibat aktif dalam sesi soal jawab tentang pembelajaran yang diperolehi pada hari tersebut. Saya menggunakan strategi ini dalam proses pengaran dan pembelajaran saya kerana ia akan berkesan. Hal ini telah dipekatakan bahawa dalam dunia pendidikan sekarang dalam proses pengajaran dan pembelajaran strategi berpusatkan murid ialah 100%.
Mengimbau kembali pengajaran yang pernah dilakukan oleh saya dalam pengajaran makro tiga, saya menggunakan strategi berpusatkan bahan. Seterusnya, saya juga telah menggunakan strategi pengajaran yang berpusatkan aktiviti. Strategi berpusatkan bahan ini ialah menekankan lebih banyak kepada peranan dan penggunaan bahan-bahan pengajaran dalam sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran. Namun bahan tersebut mestilah dapat membantu tugas-tugas guru dalam kelas atau membantu murid  melaksanakan pembelajaran kendiri yang berkesan. Saya telah menggunakan strategi pengajaran yang berpusatkan kepada bahan iaitu pada  set induksi. Saya menggunakan video sebagai permulaan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Manakala bagi langkah satu pula saya menggunakan bahan seperti slaid powerpoint dan kertas pantun Resam Hidup Manusia.. Bagi langkah kedua, ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, saya telah menggunakan pantun Resam Hidup Manusia seperti langkah pertama. Saya mendapati murid 4 Ibnu Sina lebih kepada pembelajaran menggunakan bahan kerana menggunakan bahan mampu menarik perhatian mereka dan merangsang minda mereka.
Akhir sekali, saya juga telah menggunakan strategi pengajaran berpusatkan aktiviti. Bagi strategi pengajaran yang berpusatkan aktiviti, guru perlu merancang aktiviti yang baik untuk dilaksanankan di dalam bilik darjah. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, saya telah melakukan pelbagai aktiviti berkumpulan iaitu aktiviti round table dan juga aktiviti read, highlight and write. Dengan kepelbagaian strategi dalam semasa proses pengajaran dan pembelajaran dapat menarik minat dan meningkatkan penguasaan murid 4 Ibnu Sina dalam sesuatu pembelajaran iaitu pembelajaran definisi dan persoalan.
Adakah hasil pembelajaran saya dicapai? Bagaimana saya tahu?



Kebiasaannya, objektif pengajaran dan pembelajaran boleh dibuat berdasarkan ABCD iaitu, audien, behavior, condition, degree. Selepas proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, saya melihat objektif pembelajaran saya tercapai. Hal ini dapat diketahui oleh saya kerana, pada langkah satu saya mendapati kesemua murid dapat memberikan maksud pantun tersebut bagi setiap rangkap. Sebelum memulakan aktiviti tersebut, murid diberikan penerangan secara terperinci oleh guru mengenai definisi tema dan persoalan bagi memberikan kefahaman yang jelas kepada murid. Setelah penerangan itu dibuat, murid berada didalam kumpulan untuk berbincang bagi menulis maksud setiap rangkap pantun secara bergilit-gilir sehingga ke semua rangkap pantun mempunyai maksud. Hasil dari penerangan yang diberikan oleh saya, murid 4 Ibnu Sina dapat memberikan maksud bagi ke semua rangkap dalam pantun.  Kerjasama yang tinggi dalam kumpulan melalui “round table menjadikan objektif satu tercapai yang dilihat oleh saya. Bagi objektif kedua juga tercapai kerana murid dapat memberikan persoalan yang dijumpainya dan dapat memberikan tema melalui aktiviti read, highlight and write. Kesemua objektif pembelajaran yang telah dinyatakan tercapai.
Adakah murid saya melibatkan diri secara produktif /aktif? Kalau ya - bagaimana saya tahu? Kalau tidak – mengapa?

Pembelajaran produktif atau aktif ialah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dapat meningkatkan pencapaian akademik murid. Perkara ini dapat dilihat pada murid 4 Ibnu Sina. Mengimba kembali semasa proses pengajaran dan pembelajaran yang pernah saya lakukan, murid telah melibatkan diri secara produktif atau juga aktif. Perkara ini dapat diketahui oleh saya kerana pada set induksi, saya telah melakukan soal jawab mengenai video yang ditayangkan untuk merangsang pembelajaran pada hari tersebut. Semasa soal jawab tersebut, murid memberikan kerjasama yang baik iaitu murid menjawab soalan yang telah dikemukakan oleh saya. Saya menyoal murid berdasarkan video yang telah ditayangkan.
Murid juga melibatkan diri secara produktif atau aktif pada langkah satu iaitu melalui aktiviti round table. Perkara ini dapat diketahui oleh saya iaitu semasa saya mengarahkan murid untuk membentuk kumpulan, murid tersebut bergerak aktif untuk berada dalam kumpulan bagi menjalankan aktiviti yang telah diarahkan oleh saya. Setiap murid menunjukkan komitmen masing-masing walaupun berada dalam kumpulan. Mereka produktif atau aktif juga kerana pelaksanaan aktiviti yang menarik. Hal ini dikatakan menarik kerana saya menciptanya bagi menjelaskan maksud pantun terlebih dahulu. Semua murid memberikan kerjasama yang baik dalam menentukan maksud pantun tersebut.
Namun pada langkah kedua murid melibatkan diri secara produktif atau aktif. Ini kerana aktiviti yang dijalankan oleh saya menarik. Ia menarik kerana pada langkah dua saya menggunakan helaian pantun Resam Hidup Manusia. Helaian pantun ini digunakan semasa aktiviti read, search and write. Murid melibatkan diri secara produktif atau aktif juga kerana teknik pengajaran yang digunakan oleh saya telalu menarik dan ringkas.. Murid juga turut melibatkan produktif atau aktif pada langkah ketiga kerana pada langkah ketiga saya menyediakan lembaran kerja dan mereka mampu untuk melaksanakan lembaran kerja tersebut setelah memahami tema dan persoalan.
Pada sesi penutup murid melibatkan diri secara produktif dalam menjawab soalan yang dikemukakan. Perkara ini dapat diketahui oleh saya ialah ketika sesi soal jawab pada bahagian penutup murid memberikan kerjasama yang baik. Murid menjawab segala perkara yang telah disoal dan dikemukakan oleh saya.
Adakah saya mengubah rancangan pengajaran saya semasa pengajaran saya? Mengapa?


Sebelum melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran, guru perlu terlebih dahulu membuat perancangan bagi proses pengajarannya. Perancangan yang teliti dan komprehensif akan memberikan kesan yang positif kepada pembelajaran murid. Guru perlu merancang dan menyediakan persediaan mengajar sebelum memulakan sesuatu pengajaran. Semasa pengajaran saya terhadap kelas 4 Ibnu Sina, saya telah mengubah rancangan pengajaran harian saya. Hal ini demikian kerana saya tidak mengingati apa yang telah dirancang.
Apakah bantuan tambahan, sokongan, dan / atau sumber-sumber lain yang dapat pertingkatkan pelajaran ini lagi?

Antara bantuan tambahan atau sumber-sumber lain yang dapat saya merpertingkatkan pelajaran ini lagi ialah semasa mempelajari definisi tema dan persoalan saya ingin membuat penambahbaikan dari segi teknik pengajaran, penggunaan bahan-bahan dan aktiviti supaya dapat memberi kefahaman yang jelas kepada murid. Antara teknik pengajaran yang ingin saya gunakan ialah teknik tahu dan ingat. Seperti yang diketahui menggunakan teknik pengajaran yang berkesan dan bervariasi akan menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi menarik.
Bagi bahan pula, saya ingin menggunakan bahan yang boleh meransang minda murid untuk mempelajari jenis plot. Hal ini demikian kerana pada langkah satu saya telah menggunakan bahan untuk mengetahui maksud sajak. Murid kelihatan aktif mempelajari maksud sajak dengan helaian pantun Resam Hidup Manusia yang mudah. Penggunaan bahan yang menarik lebih menarik perhatian dan tumpuan murid untuk mempelajari sesuatu benda antaranya maksud pantun dan tema serta persoalan pantun tersebut..
Selain daripada teknik pengajaran dan juga bahan, saya juga ingin melakukan aktiviti yang melibatkan murid secara produktif dan juga aktif dalam setiap aktiviti yang dilakukan. Hal ini demikian kerana pada langkah pertama saya telah menggunakan aktiviti round table dan langkah dua saya menggunakan aktiviti read, search and write. Melalui aktiviti ini saya melihat murid terlalu produktif dan aktif dalam menjalankan tugasan yang diberikan oleh guru. Aktiviti yang menjadikan murid melibatkan diri secara produktif atau aktif ini akan mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan serta memberikan kefahaman yang jelas.
Jika saya mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini sekali lagi untuk kumpulan murid yang sama, apakah yang saya akan buat secara berbeza? Mengapa?
Sekiranya saya diberi peluang untuk mengajar pelajaran Kesusasteraan Melayu iaitu jenis plot sekali lagi untuk kumpulan murid yang sama iaitu 4 Ibnu Sina, saya akan menggunakan cara berbeza. Hal ini demikian kerana, saya dapat meningkatkan pengetahuan dan juga kefahaman murid. Malah murid juga akan mendapat pengalaman berlajar secara berbeza-beza. Mendapat pengalaman yang berbeza ini kerana setiap murid mempunyai tahap kebolehan yang berbeza-beza.
Selain itu, saya juga dapat mengajar mereka dengan menggunakan pendekatan yang berbeza-beza. Jika sebelum ini saya menggunakan pendekatan berfokus. Namun jika peluang untuk mengajar kumpulan pelajar yang sama, saya akan menggunakan pendekatan struktural. Pendekatan structural ini murid dapat melibatkan diri secara produktif atau aktif. Kemungkinan melalui ini juga akan menjadikan murid lebih menguasai tema dan persoalan tersebut dengan lebih jelas dan tepat. Malah saya juga akan menerapkan gaya pembelajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Gaya pembelajaran yang akan digunakan ialah gaya pembelajaran intrapersornal dan juga interpersonal kerana ia bersesuai dengan pendekatan strktural.
Apakah teori pengajaran dan pembelajaran yang saya telah praktikan dalam kelas saya? Terangkan dengan ringkas.

Antara teori pengajaran dan pembelajaran yang telah saya praktikan dalam kelas saya ialah teori kognitif. Teori kognitif  ini menekankan kepada proses mental dan segala maklumat yang diterima akan diproses secara aktif untuk membentuk inoformasi baru. Perkara ini boleh dilihat pada set induksi. Pada set induksi saya telah melakukan aktiviti soal jawab iaitu menyoal murid mengenai peristiwa yang murid lihat pada video yang ditayangkan oleh saya. Saya juga menyoal murid 4 Ibnu Sina berdasarkan pendapatnya mengenai wajar atau ketidakwajaran perkara yang dilakukan dalam video tersebut. Penggunaan teori kognitif ini, saya telah mengutarakan soalan daripada mudah kepada sukar mengikut aras taksnomi bloom yang telah digariskan.




0 comments:

Post a Comment

 

BLOG KPD 3026 PENGAJARAN, TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN 2 Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review