Tuan Nur'Ain Afiqah Binti Tuan Kamaruzani pelajar tahun 3 di Universiti Pendidikan Sultan Idris dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda dengan pendidikan AT01 Kesusasteraan Melayu.
Pengajaran
mikro dihuraikan sebagai suatu sistem kawalan praktis dengan tumpuan kepada
tingkah laku pengajaran yang khusus dan berlatih supaya mengajar dalam situasi
yang terkawal (Allen dan Eve, 1968). Cooper dan Allen (1971) pula
mendefinisikan pengajaran mikro sebagai situasi pengajaran yang dikurangkan
daripada segi masa dan bilangan pelajar iaitu 4-20 minit dengan 3-10 orang
pelajar. Paintal (1980) pula menghuraikan pengajaran mikro sebagai satu teknik
latihan yang sangat diperlukan dengan 6-10 orang pelajar, mengambil masa 5-10
minit dan tumpuan kepada satu kemahiran yang dikembangkan dan dikhususkan.
Justeru pengajaran mikro merupakan suatu sesi pengajaran yang bercorak latihan
atau pendedahan yang mengambil masa 10-15 minit, melibatkan rakaman video
dengan memfokuskan kepada kemahiran-kemahiran tertentu. Pengajaran mikro
diasaskan di Universiti Stanford pada tahun 1963 dalam usaha mencari kaedah
latihan terbaik untuk bakal guru. Kini pengajran mikro dijalankan di
institusi-institusi latihan guru sama ada di universiti atau maktab perguruan
sebagai latihan dan persediaan menghadapi suasana pengajaran sebenar di
sekolah. Sebagai bakal guru, guru pelatih perlu dilengkapkan dengan pelbagai
kemahiran yang berkaitan dengan pengajaran. Kemahiran mengajar menjadikan
perkara yang penting bagi bakal guru. Semasa sesuatu sesi pengajaran mikro,
biasaanya hanya satu jenis kemahiran yang menjadi focus dalam pengajaran mikro.
Sebagai contonya kemahiran menggunakan papan tulis, kemahiran set induksi,
kemahiran pengkuhan dan sebagainya. Semasa pengajaran mikro berlangsung akan
diperhatikan dan dinilai oleh pensyarah dan rakan-rakan. Malah semasa
pengajaran berlangsung juga rakaman akan dibuat. Selepas pengajaran selesai,
pensyarah dan rakan-rakan akan memberikan komen berkenaan kekuatan dan
kelemahan pengajaran tersebut. Sumber-sumber ini telah didapati di dalam buku
Pedagogi Strategi Dan Teknik Mengajar Dengan Berkesan yang telah ditulis oleh
Shabuddin Hashim, Dr. Rohizani Yaakub dan Mohd. Zohir Ahmad pada tahun 2005.
Pengajaran mikro digunakan untuk memperihalkan teknik pengajaran yang membolehkan
pelajar terutama sekali guru pelatih menguasai, melatih atau memurnikan
kemahiran pengajaran dalam situasi yang dikurangkan dari segi masa dan bilangan
pelajar. Berikut merupakan sumber daripada buku Amalan Pengajaran Berkesan yang
telah ditulis oleh Rahil Mahyuddin, Habibah Elias dan Kamariah Abu Bakar pada
tahun 2009.
0 comments:
Post a Comment